Rahvusvahelise Mootorratturite Klubide Liidu korraldusel toimus 1936. aastal esmakordselt rahvusvaheline tähesõit mootorratastele “Olümpia mootorrataste tähesõit 1936” nimetuse all.
Eestist kuulus võistkonda neliteist mootorratturit, neist ainukese naisena pr. Agnessa Kook-Männi. Sõit algas 25. juulil kell 6 hommikul, Berliini Avuse’le tuli jõuda 30. juulil kella 12 ja 18 vahel. Eesti mootorratturid tulid suure ülekaaluga üldvõitjaks. Teekond Berliinist tagasi Tallinna kestis neli päeva, 4.-7. aug. Tähesõitjad – mootorratturid jõudsid koju õhtul kella 9 ringis.
Olümpia Tähesõit Mootorratastele 1936
1936. aastal peetud Berliini olümpiamängude tähesõidu võitis Eesti 14-liikmeline võistkond. See oli esimene eredam sündmus Eesti motomatkamise ajaloos. Eesti meeskonda kuuluvate osavõtjaina olid registreeritud: Harri Pärkma (meeskonna juht), Oskar Veldemann, Villiam Hennok, Johannes Tomson, Harald Perten (külgvankris kaassõitjana Sumberg), Reinhold Idnurm, Savel Kletski (külgvankris A. Schagal), Robert Maalberg, Johannes Mannert (külgvankris E. Kert), Verner Põlts, Jack Suidt, Voldemar Tomasov (külgvankris pr. A. Tomasov), Alfred Valter, – kõik 13 sõitjat Eesti Mootorspordiklubist ja pr. Agnessa Männi – Eesti Motoklubist. Mitteametlikult oli lubatud teha kaasasõitu Tallinnast Berliini spordireporteril H. Nõmmikul (Veldemanni kaasasõitjana) ja pikamaajooksjal Martinil (Maalbergi kaasasõitjana).
Olümpia mootorratturite-tähesõidu võitjaks kuulutati Eesti meeskond 15 727,6 punktiga. Teisele kohale tulid luksemburglased 2 610,2 punktiga. Järgnesid Läti, Poola, Hollandi jt. Ühtlasi teatati, et ametlik tagajärgede kuulutamise ja auhindade jagamine võitjaile toimub Kuningaplatsil Krolli pidusaalides esmaspäeval 3. augustil kell 21, kuhu paluti võidukat Eesti meeskonda kindlasti ilmuda.
Pärkma, H. (1936). Eesti esimene motomatkaaruanne. Olümpia Tähesõit Mootorratastele. Auto,
http://www.emmk.ee/content/blogcategory/36/134/ (21.06.2011).
Berliini olümpiamängude eel korraldatud tähesõitu peetakse motomatkajate igaaastase suurürituse, Rahvusvahelise Mootorratturite Organisatsiooni (FIM) egiidi all korraldatavate FIM-rallide alguseks. 1936. aastal võitjaile auhinnaks antud suur hõbekarikas, mis esimestel aastatel rändtrofeena riigist riiki edasi anti, on praegu ürituse sümboolne peaauhind. Vana karikas tuuakse võitja väljakuulutamisel küll rahva ette, kuid originaali enam võidumeeskonnale päriselt kätte ei anta.